جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۲ مهر ۵, جمعه

عیار دیپلماسی موفق

امیدوارم واژه «دلال» خیلی بار منفی نداشته باشد. اما می خواهم از این واژه برای کاری که وزیر خارجه هر دولتی باید بکند، استفاده کنم. او و دستگاه زیر نظرش باید بتوانند معامله ها را جوش بدهند. کارشان با فرماندهان نظامی یا روشنفکران فرق می کند. سیاست خارجی در گامهای بعدی می تواند صدای ارزشها و آرمانهای یک ملت باشد اما مهم ترین کارش نیست.

[caption id="attachment_1128" align="alignleft" width="300"]جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان[/caption]

بدهی است که بدون داشتن قدرت، گفتگو و مذاکره تنها برای تسلیم ممکن است. کسی که می خواهد دلالی کند باید چیزی برای خرید و فروش داشته باشد. به پشتوانه دولتی که به لحاظ توان اقتصادی، نفوذ سیاسی و البته قدرت نظامی مشت اش پر است امکان دیپلماسی موفق فراهم می شود.  اینها بدهی است. و باید فکر کرد که چطور بخشهای مختلف و نهادهای گوناگون می توانند این منابع قدرت کشورمان را افزایش بدهند اما کار وزیر خارجی دلالی و معامله کردن است.
الان یکی از مهم ترین کارهای دیپلماسی کشور ما فراهم کردن امکان فروش بیشتر نفت با هزینه کمتر است. دیپلماسی جدید کشور باید منجر به کاهش کسری بودجه دولت شود. کسر بودجه ای که تنها با انضباط مالی دولت قابل رفع نیست. این یکی از مهم ترین عیارها برای سنجش عملکرد دستگاه دیپلماسی کشورمان خواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر