جستجوی این وبلاگ

۱۳۸۹ تیر ۶, یکشنبه

برای 22 خرداد 5

در یادداشت برای 22 خرداد 1، 2، 3، 4 درمورد اینکه برای گسترش یک پیام چطور از شبکه ها ی اجتماعی استفاده کنیم. صحبت کردیم. حالا بیاید ببینم بصورت ملموس ترش چه می شود.

خوب یکی از پایه های کار چه بود؟ " سعی کنیم در جمع های مختلف حضور داشته باشیم. سعی کنیم جمع های کوچک جدید را سازمان بدهیم. اگر جمع هایی داریم، آنها را پر رونق ترش کنیم." در گام بعدی ما می توانیم در جمع های مختلفی که در آن حضور داریم برای به اشتراک گذاشتن یک پیام استفاده کنیم. در جمع دوستان، فامیل در مورد اتفاقات گذشته دلیل اعتراض و برنامه های بعدی اطلاع رسانی کنیم. می توانیم از آنها بخواهیم. که آنها نیز به دوستان خود بگویند. حتی مثلا 10 نسخه از بیانیه ی میرحسین موسوی رو تکثیر و در اختیار دوستان و اعضای فامیل قرار دهیم و البته بنظرم بهتر است که از آنها بخواهیم بعد از این که آنرا خواندند به دوستان دیگراشان بدهند. اصلا بهتر است پایین بیانیه یا اطلاعیه میر حسین این را دست نویس بنویسیم که لطفا بعد از مطالعه در اختیار دیگرا ن قرار دهید. حتی چند حلقه از سی دی از کلیپ ها و محصولات هنری که تولید می شود و حامل پیام های تاثیر گذار هست را می توانیم برای جمع فامیل کپی کنیم. همچنین می توانید روی سی دی هم بنویسد هر گونه تکثیر از روی این سی دی مستحب و موجب دعای خیر پدیدآورندگان است. البته خوب دیگر لازم نیست که تاکید کنم که آداب گفتگو حتما باید لحاظ کرد که تلاش ما به ضد تبلیغ تبدیل نشود.

البته همواره یک این جمع های جمع های نیست که به صورت ثابت در آن عضو هستید و آنها را می شناسید مثل جمع دوستان یا فامیل بلکه می تواند جمع موفقتی مثل همسفران شما در یک سفر کوتاه درون شهری مثل افرادی که در یک تاکسی نشسته اند باشد. مثلا می توانید به همین بسنده کنید و بگویید که آیا شنیده اید که میر حسین موسوی چنان گفته است؟ بعد با توجه به بازخوردی که می گیرید جملات بعدی را انتخاب کنید. مثلا در مورد اوضاع و احوال وخیم کشور که همه در سختی اش شریک هستیم صحبت کنیم و ربطش را به به سیاست ها دولت نشان دهیم. و بگویم که در انتخابات گذشته می خواستیم اصلاحش کنیم وهمه آنچه رفت. پیشنهاد من این است که وقت مان را برای مخالف سر سخت صرف نکنید و اگر با اولین سوال این را متوجه شدید خیلی وارد جدل نشوید. بلکه انرژی بیشتر باید صرف نارضیان که فعال نیستند، افراد مردد و خصوصا افرادی که بی اطلاع هستند بگزاریم.

یکی از شیوه های خیلی موثر توضیع تراکت یا اطلاعیه ها یا متن سخنرانی های میر حسین موسوی و سایر رهبران جنبش سبر است.( در مورد اهمیت صدای میرحسین موسی به عنوان ایده پوند دهنده قبلا اشاره ای کردم که انشاالله در فرصت های بعدی در مورد آن خواهم گفت. ولی در هر صورت تراکت می تواند شامل هر چیزی باشد که فکر می کنیم اولا آنقدر جذاب است که فرد آنرا خواهد خواند دوما آگاهی بخش است و سوما اینکه انقدر برایش جالب خواهد بود که برای دیگرانی تعریف یا در اختیار آنان قرار دهد.) مثلا الان می توانیم یک نسخه از بیانیه میرحسین با این نوشته اضافی که لطفا بعد از مطالعه در اختیار دیگران قرار دهید را به اندازه وسعمان و شرایط امن تکثیر کنیم. البته اگر چند نسخه ای که تکثیر می کنیم کپی باشد به خاطر این که این ایده را با خود دارد که این کاغذ قابل کپی کردن است خیلی بهتر است. خب راهای مختلف هم برای توضیعش وجود دارد. زیر در خانه همسایه ها، جاگذاشتن روی صندلی اتوبوس و مترو. زیر در اتاق های خوابگاه یا هر راه دیگری که بسته به شرایط ممکن است فراهم باشد.

دیوار نویسی که دیگر حرف ندارد. از آن به اشتراک گذاشتن هاست که به هسته های بیشماری می رسد و بعد به روش های مختلف تکثیر می شود. دیوار نویسی حتی اگر مخدوش هم شود باز اثرش می ماند و جمع های فروانی اعتراض زنده را احساس می کنند. دیوار نویسی اهمیت های  فروانی دارد که اگر شد در یاداشتهای آتی در مورد آن صحبت خواهیم کرد. البته فقط یک دیوار نیست که می توان روی آن برای نوشتن یک شعار یا یاد آوری قرار یک تجمع استفاده کرد. یکی از بهترین نمونه ها نوشتن روی اسکناس است. البته نوشتن روی تخته سیاه کلاس مدرسه، کبوسک تلفن، دیواره های پل عابر، صندلی اتوبوس، دیوار کریدور یا وایتبرد دانشگاه هم می تواند باشد. فقط در این روش باید حواسمان باشد که نوشتمان به اموال دیگران آسیب نزد با باعث مزاحمت افراد نشود.

شبکه اجتماعی مجازی هم که دیگر همه خودشان استادند اما من خیلی تاکید نمی کنم چون هم به دلیلی فیلترینگ و سرعت پایین دامنه نفوذش به شدت کاهش یافته است. از طرفی شبکه های مجازی ابزاری است برای اینکه ما بتوانیم الگوهای کار و روشها و ایده ها را در آن تکثر کنیم اما به شدت استعداد آن را دارد که خودش بشود هدف و علاوه بر اینکه همه انرژِی ما را می بلعد افیونی بشود بر احساس مسئولیت ما نسبت به شرایط جامعه واقعی.

به هر روی همان مکانیزمی که در یک شبکه اجتماعی خرده توانهای را تبدلیل به نیروهای عظیم می کند راه های جدید را نیز برای ما پیدا می کند. ایدهای بکر و جدید هم از از ذهن افراد ببشمارعضو شبکه تراوش می کند و حتما تعدادی از آنها کار ساز خواهد بود. همانطور که برای موفقیت در این شیوه باید کارهای کوچک را برای خودمان معنا دار کنیم به مروز اهمیت ابتکار ها کوچک فردی مان را در اشل ها بزرگ و سرنوشت جمعی مان خواهیم دید. وگرنه موارد بالا مثالهایی است از روشهایی که تا الان کم و بیش به کار بسته ایم و حتی تجربه های خوبی هم در این میان داریم.

هر چند من به نتیجه کارمان ایمان دارم اما بنظرم آنچیزی که از آن مهم تر است تلاش ما و راهی درستی است که برای تلاش و مبارزه انتخاب کرده ایم. ارزش های که می خواهیم در لحظه لخظه زندگی مان جریان دارد. مبارزه ای که ما آنرا زندگی خواهیم کرد.

۲۷ نظر:

  1. میگم دوست سبزم خدای نکرده باز هوس اوین کردید!با این پست راهبردی و کاربردی !...هرچند باطناً خودم بر این عقیده ام که این راهیه که خودمون انتخاب کردیم و تا آخرش هستیم.
    پاینده باشی،از نوشته ات استفاده بردم!واقعاً.

    پاسخحذف
  2. سلام و درود
    امیدوارم از دست دژخیمان به امان باشید ، و کاش اینها را اشاره ای بنویسید نه انقدر علنی ، باور کنید سبزاندیشان بین خطوط را می خوانند ، و آن حرفی که باید را با فراست خود درک می کنند ، خاطرات شما و سایر دربندان عزیز از زندان آنقدر غم انگیز است که نخواهیم به زندان کسی بازگردد

    پاسخحذف
  3. يكي از تاثيرگذارترين اقدامات جهت نشان دادن واقعيتهاي ماههاي پيش انتشار خاطرات واقعي و بدور از حاشيه زندانيان سياسي است و شرح رفتارهايي كه با آنها شده است. انتشار يكجاي آنها و انعكاسش در جامعه بسيار تاثيرگذار است

    پاسخحذف
  4. انتشار خاطرات زندانيان سياسي و شرح ماجراهايي كه در اين مدت بر آنها رفته است براي مردم بسيار تاثيرگذار است

    پاسخحذف
  5. برادر حمزه موفق باشی استفاده کردیم
    به ما هم سرس بزن

    پاسخحذف
  6. محمد خوزستاني۸ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۶:۵۴

    سلام به نظر من 22 خرداد روز به زير خاكستر رفتن جنبش بود جنبشي كه باعث شكاف در بين حاكميت شد اثارش رو هم در ماجراي دانشگاه ازاد ديديم

    پاسخحذف
  7. یه مطلب زمانی یه مطلب خوبیه که علاوه بر این که حاوی مطالب مفید باشه،نگارش متن هم عالی باشه.
    متنت خیلی غلط املایی داره قبل از اینکه بذاریش یه چک کن .ممنون

    پاسخحذف
  8. فکر می کنم وبلاگ نویس ها همین کار را می کنند. در ادامه مسیر آنها باید نوشته ها را پرینت گرفت و در اختیار کسانی قرار داد که بخواهند بدانند.

    پاسخحذف
  9. با سلام و تحیت

    فقط ادعای اسلام و مسلمانی دارند!
    سخن سیداحمد خاتمی درباره رفتار دانشجویان بسیجی با شیخ اصلاحات

    در وبلاگ بخوانید

    پاسخحذف
  10. سلام برادر حمزه!
    خسته نباشد
    حاجی تلفنی نداشتم ازت بهت زنگ بزنم
    چند صباحی است که به یادت هستیم!

    پاسخحذف
  11. سلام امیدوارم حالتو ن خوب باشه میخوام یه مطلبی رو به عرضتون برسونم که جناب غالبی بوی قدرت و سیاسی کاری شما رو بر نداره و تند برید-راه افراط گری رو در پیش گیرید- فکر کنید خبریه -بیشتر مواظب خودتون باشید -چونکه همونجایی هم که هستید درسته از اینجا آزادتره ولی حساب کار خودتون رو بکنید

    پاسخحذف
  12. حاجی میگه بیشتر مراقب باشید

    پاسخحذف
  13. سلام حمزه جان
    دلم خیلی واست تنگ شده
    آخرین بار تو مستندی که بی بی سی پخش کرد،دیدمت.
    خبر [...] رو از عماد خ[...] خیلی پیش تر ها شنیده بودم.
    بهم سر بزن
    راستی الان تو آموزشی(سربازی) هستم،گیلان!
    ای کاش بزودی ببینمت
    یاد روزهای پارسال تو خدمت دیوونم میکنه...

    پاسخحذف
  14. This makes everything so completely panilses.

    پاسخحذف
  15. Now I feel sutpid. That's cleared it up for me

    پاسخحذف
  16. The geiuns store called, they're running out of you.

    پاسخحذف
  17. If I communicated I could thank you eunogh for this, I'd be lying.

    پاسخحذف
  18. You Sir/Madam are the enemy of confusion eveyhrwere!

    پاسخحذف
  19. Insights like this liven tinhgs up around here.

    پاسخحذف
  20. Please keep thorwnig these posts up they help tons.

    پاسخحذف
  21. Very true! Makes a chgane to see someone spell it out like that. :)

    پاسخحذف
  22. Wow, this is in every respect what I neeedd to know.

    پاسخحذف
  23. It's good to see soemnoe thinking it through.

    پاسخحذف
  24. Wham bam thank you, ma'am, my qusteions are answered!

    پاسخحذف