جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۲ مهر ۶, شنبه

دغل بازی طرفدران مشی جلیلی

قصه پیچیده نیست. جامعه ایرانی برای حل مسئله‌اش با قدرت‌های بزرگ دو روش بدیل پیش روی خود داشت. دو رویکریی که هر دو هم کم و بیشتر کارنامه‌شان در عمل محک خورده بود. هم حسن روحانی کارنامه مذاکره کننده ارشد ایران به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی را داشت و هم دکتر جلیلی. هر دو نشانه دو گرایش جدی موجود در جامعه بودند. موارد اندکی پیش می‌آید که گرایش‌های مختلف در یک جامعه هم دیگر را قانع کنند. معمولا جوامع پیچیده مکانیزمهای دیگری علاوه بر اقناع یا سرکوب داخلی برای حل اختلاف نظر‌هایشان را دارند. یکی از مهم ترینش صندوق‌های رای است. هر دو این گرایش‌ها، با دو کارنامه مشخص، طرحشان برای اداره کشور را ارائه کردند. هم روحانی حرف‌هایش را در تلوزیون جلو ملیون‌های ایرانی زد و هم جلیلی.

[caption id="attachment_1138" align="alignleft" width="300"]روحانی و جلیلی مذاکره کنندگان ارشد کشور، نماینده دو مشی متفاوت در سیاست خارجی که طرح های بدیلشان را در انتخابات سال ۹۲ به رای مردم گذاشتند. روحانی و جلیلی مذاکره کنندگان ارشد کشور، نماینده دو مشی متفاوت در سیاست خارجی که طرح های بدیلشان را در انتخابات سال ۹۲ به رای مردم گذاشتند.[/caption]

این اختلاف نظر‌ها با انتخابات حل نمی‌شود اما وقتی انتخابات برگزار می‌شود معنیش این است که ایرانیان با همه تنوع نگا‌هایشان تصمیم واحدی گرفته اند. روحانی هم هیچ کار جدید یا عجیبی نکرده است او دارد قدم به قدم به وعدههایی که به مردم داده است و مردم به خاطر آن‌ها به او رای داده‌اند عمل می‌کند.
کسانی که مشی جلیلی را می‌پسندیدند خوب معلوم است مشی روحانی را قبول نداشته‌اند. این‌ها که جای بحث ندارد اما این اختلاف عقیده و روش توسط مردم مورد قضاوت قرار گرفته است. این دیگه خیلی دغل بازی است که بعد از اینهه مواضع صریح و روشن جلیلی و روحانی و رای معنی دار مردم باز فکر کنند نظر و عقیده آن‌ها باید مبنای عمل قرار بگیرد.

پینوشت: یکی از چیزهایی که از دید جامعه دور نمی‌ماند این است که این بار آیت الله خامنه‌ای از آقای روحانی رئیس جمهور منتخب برای عمل به وعده‌هایش حمایت می‌کند. این یعنی حمایت از رای و اراده مردم، یعنی دفاع از جمهوری اسلامی.
روحانی وعده و قول‌های دیگری هم داده است که بارهای تاکید کرده است که به آن‌ها وفادار است. حمایت های آیت الله خامنه‌ای از رای غالب مردم در این دوره از انتخابات ما را امیدوار‌تر می‌کند. رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی وعده دیگری است نشانه‌های تحقیقش را می‌بینیم. امیدواریم خیلی زود علاوه بر روحانی متچکریم بنویسیم خامنه‌ای متچکریم.

۱ نظر: