جستجوی این وبلاگ

۱۳۸۸ اسفند ۵, چهارشنبه

"تصمیم" سرنوشت ساز

خوب فرض کنید ما بین دو راهی گیر کرده ایم. یک طرف خوب و طرف دیگر بد؛ یک سو سود و سوی دیگر زیان. در این موارد تصمیم گرفتن خیلی سخت نیست. اما معمولا انتخابهای ما "پیچیده" هستند؛ به این راحتی ها نمی توانیم در مورد خوب و بد انتخاب ها شفاف صحبت کنیم. کلی مولفه های تعیین کننده هست که البته به صورت مبهم در هم تنیده اند. در این چنین مواردی تجربه و البته مهارت ذهنی می تواند گره های این پیچیدگی را باز کند. و علی زغم سختی مسئله تعین کند که کدام تصمیم صحیح است یا کدام یک پر منفعت.

اما همه همیشه این همه ماجرا نیست. گاهی پیچیدی در ذات مسئله هست  و با مهارت نمی توان گزینه ها را واضح کنیم. مثلا در شرایط بحرانی و یا در وضعیتی که زمان آنقدر محدود است که فرصت نداریم که همه متغیر ها را روشن کنیم. یا خود زمان یک متغیر منفی است که از دست دادن آن خسارت بزرگ است. در نتیجه  فرصت این را نداریم که همه جوانب را روشن کنیم.

خوب وقتی شرایط تصمیم گیری پیچیده می شود و از طرفی هم نتایج تصمیم گیری سرنوشت ساز می شود خیلی تصمیم گرفتن سخت می شود. به نظرم اکثر افراد در چنین شرایطی "بی تصمیم" هستند. یعنی نمی تواند در این وضعیت دست به انتخاب بزنند. البته این موضوع آشکارا خود را نشان نمی دهد؛ چون در این شرایط عملا وضعیت قبلی حفظ می شود. اینرسی وضع موجود تعیین کننده است. این ظاهر خودش یک تصمیم است. البته الزاما بی تصمیمی به نتایج نا مطلوب نمی انجامد. ولی به هر روی من ترجیح می دهم که تصمیم های اشتباه بگیرم تا در بی تصمیمی منجر به نتایج مطلوب بمانم و این خودش "سرنوشتی" است.

پینوشت: نمی دانم چرا دوست نداشتم برای این موضوع مثال بیاورم. اما امید وارم منظورم را رسانده باشم. البته من برای آنچه مطلوب دانسته ام دلیل نیاوردام و فقط خواستم موضعم را شفاف کنم!

۱۵ نظر:

  1. kheili khoshhalam k hanuz minevisid . ba shoma movafegham hamantor k ba sadi : brahe badieh raftan beh az neshastan ba to k gar morad naiabam b ghadre vose` bkoosham

    پاسخحذف
  2. مسئله اینجاست که فکر کردن در دیلما و تصمیم گیریهای سرنوشت ساز همیشه یک نوع فشار روانی به افراد وارد می کنه که برای فرار از ان به راههای مثل ماندن در شرایط فعلی و یا به چیزهایی مثل استخاره دست می زنند و میشه گفت که حتی بعصی ها هم دوست دارند که دیگران براشون تصمیم بگیرند. به نظر من گرفتن هر نوع تصمیمی با در نظر گرفتن اهداف و مسایل مربوطه حتی اشتباه توسط خود شخص باعث میشه که فرد در تصمیم گیریهای اتی بهتر عمل کنه و قدرت تصمیم گیری خودش رو در چنیین شرایطی بهبود بده و بتونه این رو رد کمترین زمان ممکن انجام بده و این چیزی است که خیلی ارزشمند است و یا به قول شما این هم یک سرنوشتی است..
    .

    پاسخحذف
  3. بكش اين زيپ لعنتي تو
    -------------
    آقای رامب گرامی من متوجه نشدم چه چیزی شما را اینقدر ناراحت کرده است!

    پاسخحذف
  4. جناب یا سرکار رامب خشمگین از این همه هر بار به خشم اومدن و توهین کردن چی عایدت شده؟
    این عیدی برای شما (برای تولد پیامبر نه نوروز)
    "آنکه تو را به خشم می آورد بر تو چیره می شود "
    "از خشم بپرهیز اولش جنونه آخرش ندامت"

    پاسخحذف
  5. من فکر می کنم امکان نوشتن و اظهار عقیده مخالفان، آقای رامب رو ایقدر عصبانی کرده

    پاسخحذف
  6. مخالفم ...
    تصمیم های اشتباه می توانند نتایج جبران ناپذیری در ر داشته باشند . تصمیم ها باید قابل اجرا صحیح کارشناسی شده باشند و اگر تصمیمی گرفته نمی شود بهترین کار یک چیز است :
    صبر
    صبر
    و صبر ...

    پاسخحذف
  7. در کل اعتقاد و دیدگاه شما حتی نمونه یک "سفسطه رسمی" هم نیست دوست من
    دیدگاهای متناقض و حرف های دو پهلو ، گاه گدار ادعاهایی که حتی با مبنی و اساس آنها هم آشنا نیستی اینها همه نشان می دهد شما یک سفسطه غیر رسمی هستی
    حرف های ضدو نقیض شما برای جنبشی که فقط اسمش رو بلدی یک بی عابرویی هست ، همونطور که سایت کلمه لکه ننگیست بر این جنبش

    پاسخحذف
  8. امیدوارم به خود بیایی و بفهمی ، بعضی از نوشته هایت انسان های متزلزل زیادی رو از دین و ایمانشان فاصله می اندازد و خود خبر نداری، امیدوارم قبل از این که عمیق تر غرق شوی به خود بیایی

    پاسخحذف
  9. Great isgnhit! That's the answer we've been looking for.

    پاسخحذف
  10. Information is power and now I'm a !@#$ing ditcotar.

    پاسخحذف
  11. You saved me a lot of haslse just now.

    پاسخحذف
  12. That's what we've all been waiting for! Great psoitng!

    پاسخحذف
  13. A few years ago I'd have to pay someone for this inforamtoin.

    پاسخحذف
  14. I much prefer informative aritlecs like this to that high brow literature.

    پاسخحذف
  15. That's the smart tihnknig we could all benefit from.

    پاسخحذف