جستجوی این وبلاگ

۱۳۸۸ اسفند ۸, شنبه

کدام نظام؟

اینکه عدده ای می گویند ما در چارچوب "نظام" فعالیت می کنیم یعنی چی؟ و حتی اینکه گفته می شود عدده ای خارج از کشتی "نظام" هستند مراد چیست؟ الان دارم به این سوالات فکر می کنم. فکر می کنم سوال مهمی هست؛ چون حتی می شنویم که این "نظام"  آنقدر مهم است که بخاطرش می شود هر کاری کرد.

1-      یک مراد از "نظام" همان چیزی است که ظاهرا معادل تحت الفظی آن، یعنی سیستم است. یعنی مجموعه ای از افراد و رابطه ی قاعده داری -که بین آنها برقرار است-  کلیتی بنام کشور ایران را می سازد؛ که در آن می توانیم سر سیستم های اقتصادی، اجتماعی و... را بیابیم. خب بیایید ببینم آیا منظور این است؟ این عبارت را شنیده اید: نظام به مردم خودش اطمینان دارد. یا نظام به مردم خودش آزادی می دهد. این عبارت نشان می دهد که این "نظام" چیزی خارج از مردم است؛ هرچند ممکن است رابطه حسنه ای با مردم داشته باشد؛ یا مردم از"او" حمایت کنند.

2-      شاید از "نظام" منظور، نظمی سیاسی حاصل از انقلاب اسلامی سال 57 است. خب در این صورت افردی (نظیر حامیان احمدی نژاد) که یکسره دولت های روی کار آمده در بعد از انقلاب اسلامی باطل می دانند در زمره مخالفان نظام هستند.

3-       شاید هم گفته شود "نظام" اشاره به نظمی آرمانی دارد که حاصل آرمانهای انقلاب اسلامی است که الزاما در دولت های و نظم سیاسی اجتماعی اقتصادی بعد از آن محقق نشده است. حالا چطور می شود آن نظم آرمانی را شناخت ؟ یک راه، رجوع به رهبران و فعالین عمده در انقلاب است. ظاهر همه یا منزوی شده اند یا اکنون در بازداشت هستند. به عبارتی خارج از نظام تلقی شده اند.

شاید هم بتوان از روی شعار های  مردم در انقلاب اسلامی فهمید که آن آرمانهای چیستند. فرض می کنم " استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" شعار اصلی بوده است. در این صورت  فردی مانند آقای مصباح که صراحتا گفته است به جمهوریت اعتقادی ندارد و حتی مدعی شده است امام هم به جمهوری اسلامی معتقد نبود است بلکه به خاطر شرایط خاص گفته است جمهوری اسلامی. گو اینکه حتی اباء دارند که از عبارت "نظام جمهوری اسلامی" استفاده کنند. در این صورت مهم ترین مخالف "نظام جمهوری اسلامی" آقای مصباح و کسانی که مانند ایشان می اندیشند، هستند.  حتی می توان مدعی شد آنها توانسته اند "نظام جمهوری اسلای" را استحاله کنند. تازه اینها صرف نظر از این است که چه کسانی کمر همت به محدود کردن "آزادی" دارند و یا با روشهای غلط خویش "استقلال" کشور را بخطر انداخته اند.

4-      شاید از منظور از "نظام" آن نظمی باشد که قانون اساسی آدرس آن را می دهد. خب ببینم قانون اساسی چه می گوید:" حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او، انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است. هیچ‌کس نمی‌تواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد. " مثلا اگر فصل حقوق ملت قانون اساسی را مرور کنید می توان مدعی شد نظام در معرض تهدید جدی است و به راحتی رد مخالفان و مدافعان نظام را به راحتی یافت.

5-      گاهی وقتها بنظر می آید ممکن است منظور از "نظام" سازمان اداری و حکوتی باشد. در این صورت -صرف نظر از اینکه چقدر می توان برای سازمان نظام اداری و حکومتی ارزش قائل شد- شاید خیلی محل مناقشه نباشد که دولت آقای احمدی نژاد سازمان اداری و حکومتی کشور را متلاشی کرده است. البته گاهی هم شاهد بودیم کارگزاران سازمان حکومتی و اداری هم خارج از نظام تلقی شده اند. بنظر می رسد بازهم نظام چیزی متفاوت سازمان اداری و حکومتی است.

6-      بنظرم یک مفهوم دیگر هم وجود دارد که کمتر در موردش صریح گفته شده است. در این فهم، "نظام" مجموعه وفاداران به "شخص" آیت الله خامنه ای و به محوریت خود ایشان است. شاید اتفاقی نباشد که در گفتار هم مانند یک شخص با واژه نظام مواجهه می شود.

البته در مورد اهمیت اینکه کدام مفهوم از "نظام" تثبیت شود در آینده خواهم نوشت. ولی در این مسیر وضوح بخشیدن به مفهوم "نظام" می تواند گام اول باشد.

۲۱ نظر:

  1. آره بابا چرا انقدر پیچیدش می کنید. لویی چهاردهم هم گفته بوده "نظام؟ منم"

    احتیاجی هنم به آوردن مثال از اینکه احمدی نژاد سیستم رو خراب کرده و اینها نبود. اگر نظام سیستم اداری و حکومتی بود، چطور عده ای به علت ابراز مخالفت با بخشی از این سیستم باید از نظام کنار گذاشته بشن؟‌ یعنی مثلا موسوی دیگه حق نداره گواهینامه بگیره؟ .

    پاسخحذف
  2. انسان معمولا بر اساس "درک"خودش از واقعیت راجع به موضوع قضاوت و تصمیم گیری می کند نه براساس آنچه واقعا وجود دارد. و طبیعتا انسان چیزی را درست میداند که در جهت اهداف و منافع او باشد و واقعیات را چنان درک میکند که به ضرر خودش تمام نشود. حال اگر کسی در مقامی باشد که نوع ادراکش بر ادراک دیگران تاثیر بگذارد یا اینکه دیگران منفعت را در همسو کردن درک خود با نوع ادراک او(شخص صاحب قدرت) ببینند طبیعتا نتیجه این خواهد شد که ادراک شخص صاحب قدرت جای واقعیت را میگیرد خواه واقعیت باشد یا نباشد

    پاسخحذف
  3. اين مفهوم چهارم بيشتر مناسب مفهوم «امت» است كه حول امامت شكل مي‌گيرد و چندان نسبت روشني با نظام ندارد.

    پاسخحذف
  4. b nazaram NEZAM ra khub tahlil kardin . darmorede ein nezame hakeme jabbar ham band 6 bishtarin tanasob ra darad.

    پاسخحذف
  5. منظورازنظام همان نظامي است كه در 25 خرداد عده اي قليل واندك خواستند راي ملت ايران را به نفع خودشان مصادره كنند كه البته مردم در 9 دي و22 بهمن جواب آن عده خودفروخته را دادند .40 ميليوني كه درانتخابات شركت كردنند به مقبوليت اين نظام راي دادند مهم نيست سلايق درانتخاب چون بلاخره يك نفر بعنوان رئيس جمهور دربين همين مردم توسط همين انتخابات تعيين خواهد شد كه البته هم شد .ولي همان عده قليل كه ايادي ويابهتر بگويم الينه شده هاي فرهنگ غرب بودنند نتوانستند راي ملت ايران را بربتابند وباتمام وجود (كه البته بي وجودي )خودرا درطبق اخلاص براي اسرائيل وآمريكا گذاشته بودند خودشان را از همين كشتي كه مثال آورديد به بيرون پرتاب كردند
    ---------
    نظر شما خیلی مبهم است مثلا به همین اولین جملتون نگاه کنید: "منظورازنظام همان نظامي است كه در 25 خرداد عده اي قليل واندك خواستند راي ملت ايران را به نفع خودشان مصادره كنند كه البته مردم در 9 دي و22 بهمن جواب آن عده خودفروخته را دادند ." منظورتون اصلا واضح نیست. من حداکثر می فهمم که شما به معترضین به نحوه برگزاری انتخابات اعتراض داری!

    پاسخحذف
  6. نظام وقتی معنی پیدا می کنه که معنی قدسی داشته باشه. بهتر بگم اگر به یک سیستم ربانیت نسبت دهند و مقدس مابانه با آن رفتار کنند نظام شکل گرفته تا خارج نظام هم مفهوم داشته باشه.

    پاسخحذف
  7. Yup, that'll do it. You have my aprpecitaion.

    پاسخحذف
  8. It's spokoy how clever some ppl are. Thanks!

    پاسخحذف
  9. Hot damn, looking prtety useful buddy.

    پاسخحذف
  10. I don't know who you wrote this for but you helped a botherr out.

    پاسخحذف
  11. I'll try to put this to good use immeidaetly.

    پاسخحذف
  12. That takes us up to the next level. Great postnig.

    پاسخحذف
  13. Thanky Thanky for all this good ionfrmtaion!

    پاسخحذف
  14. Hallleuajh! I needed this-you're my savior.

    پاسخحذف
  15. Stands back from the keyboard in azameemnt! Thanks!

    پاسخحذف
  16. If not for your writing this topic could be very convoluetd and oblique.

    پاسخحذف
  17. NFspEn , [url=http://zoilwndmcezq.com/]zoilwndmcezq[/url], [link=http://ecmicumydlxk.com/]ecmicumydlxk[/link], http://szdeeyzhnjag.com/

    پاسخحذف
  18. AFAICT you've coeverd all the bases with this answer!

    پاسخحذف
  19. یه چیزه دیگه م هس! هر چیزی با تعریف تقابلش معنی می گیره. برای تعریف نظام (که ملزم به حفاظت ازون هستند) باید دید چه چیزایی در تفابل باش وجود دارند و با تعریف هر نقطه ی مقابل نظام یه معنی جدیدی می گیره. مثلن اگه مردم را نقطه مقابل نظام بذاریم ، نظام می شه چپاولگران و مختلسان .ولی فعلا فکر می کنم قوی ترین نقطه ی تقابل که مشروع ترین حالت را به نظام می ده ، نظام های غربی هستند. این تعریف را باید ازش گرفت

    پاسخحذف