جستجوی این وبلاگ

۱۳۸۹ خرداد ۱۸, سه‌شنبه

برای ۲۲ خرداد (3)

بدلیل اهمیت یک بار دیگر مرور می کنیم. هسته های مختلف وجود دارند که به واسطه ای اعضای مشترک به هم پیوند خورده اند. وقتی این هسته با پیواندها گوناگون مستقیم و غیر مستقیم به هم پیوند می خورند شبکه ای شکل می گیرد که یکی از ظرفیت هایش این است که اگر پیامی به شکل ساده ای قابلیت به اشتراک گذاشتن شدن همچنین قابلیت تکثیر را داشته باشد، به سرعت حیرت انگیزی در آن منتشر می شود. البته یک نکته کلیدی این است که برای اعضای این هسته ها باید کارهای کوچک معنا دار باشد چون فقط موضوعی را با اعضای یک هسته کوچک طرح می کند و شاید تاثیر عظیمش برای او محسوس نباشد. اینهای اتفاقاتی است که در شبکه احتماعی اینترنتی مثل فیس بوک می افتد. امیدوارم ما با دقت به آن بهتر با یک شبکه آشنا شده باشیم.

خوب حالا برگردیم به جامعه. ما در جمع های مختلفی عضو هستیم. به واسطه حضور همزمان در جمع های مختلف آنها را به هم پیوند می دهیم. وقتی این پیوند ها مکرر تکرار شود و جمع های مختلف به پیوندهای مستقیم و غیر مستقیم گوناگون به هم مرتبط شده باشند شبکه اجتماعی شکل می گیرد. اما اینجا به اشتراک گذاشتن کمی از فشار دادن کلیت share سخت تر است اما نه خیلی بیشتر. شما مثلا با حرف زندن با جمع فامیل و آگاهی دادن به آنها پیامی را بین آنها به اشتراک می گذارید. آنها نیز به در جمع های دیگر -نظیر هسته های دوستی مختلف دوستی- عضو هستند. اگر پیامتان جذابیت لازم را داشته باشید به احتمال زیاد افراد در جمع های خودشان هم این حرف را بازگو خواهند کرد و همین روند ادامه پیدا می کند . این خرده توان ها توانهای غظیمی می سازد که هرگز با روشهای کلاسیک ایجاد نمی شود.

یک نکته ی این که پیوند این هسته ها برای پیوند خوردن الزاما احتیاج به عضو مشترک به معنایی که تا الان گفتم ندارند بلکه یک ایده، طرح و الگو نیز می تواند پیوند دهنده آنها باشد. مثلا بنظرم صدای میر حسین موسوی و سایر رهبران جنبش سبز ایده پیوند دهنده جمع های مختلفی هستند.

خوب حالا برگریدم سر سوال اصلی و این که اگر برای اطلاع رسانی برای یک برنامه که از شیوه های کلاسیک امکان پذیر نیست چه کار می توانیم بکینیم و چطور می توانیم از شبکه اجتماعی برای اینکار کمک بگیریم.:

1-      سعی کنیم در جمع های مختلف حضور داشته باشیم. سعی کنیم جمع های کوچک جدید را سازمان بدهیم. اگر جمع هایی داریم، آنها را پر رونق ترش کنیم.

2-      اهمیت کارهای کوچک برای خودمان ملموس کنیم. وقتی خرده توان ها و خرده مقاومت ها برایمان معنی دار شود چنان توان های شکل می گیرد که به این راحتی ها باور کردنی نیست. حواسمان باشد حتی جذب یا همراه کردن یک نفر هم کوچک نشماریم که قطره قطره جمع گردد وانگهری دریا شود.

3-      خالق و حامل پیامهای باشیم که هم جذاب باشید هم قابلید تکثیر آسان را داشته باشد.

پینوشت:

برای ۲۲ خرداد (1)

برای ۲۲ خرداد (2)

۳ نظر: