جستجوی این وبلاگ

۱۳۸۹ شهریور ۲۹, دوشنبه

نشستن روی سر نیزه!



چند روز پیش پوستری زیبایی که تنها به شعار زیبای خدا بزرگ است را در فرند فید باز نشر کردم. بدون هیچ توضیحی اما جالب این بود که چند نفر از آنطرفی ها آمدند در نقد و نفی جنبش سبز نظر دادند. نکته البته نظرات منتقدین نبود. مهم این بود که عبارت الله اکبر دوستان را به واکنش واداشته بود. برایتان عجیب نیست؟ خوب دقیقا نکته همین جاست. الله اکبر نشانه و صدای جنش سبز شده است. نشانی از آنان که تنها خدای عالم را «الله» می دانند. آنقدر هم بدیهی شده است که اصلا تعجبی را بر نمی انگیزد. بگزارید یک مثال دیگر بیاورم تا موضوع روشن تر شود. به این شعارهای که گاهی روی دیوارهای مکان عمومی شهرها می ببینم دقت کرده اید؟ مثلا مرگ بر دیکتاتور. علی رغم اینکه در این شعار اسم کسی آورده نشده است٬ فراخوانی نداده است اما عده ای آنرا علیه خود می بینند و آنرا تغیر داده یا امحا می کنند.

وقتی افرادی شعار مرگ بر دیکتاتور را بر نمی تابند و آنرا پاک می کنند٬ زیر پوستش این است که این صفت را حتی خودشان هم برای پذیرفته اند.  وقتی شعار الله اکبر را در مقابل خودشان می بینند هم همین طور. اوج این اتفاق هم این است که بدهی و عادی و طبیعی به نظر می رسد. چنان تثبیت شده است که اصلا تعجبی را بر نمی انگیزد.


الان که عبارت الله اکبر به واکنشان وا می دارد و شعار مرگ بر دیکتاتور را از روی دیوار پاک می کنند معنایش این است که در مواجه ی نرم دیری است که نتیجه را واگذار کرده اند حتی اگر مری سربی شان دستان خالی مار بشکافد. «می توانند به سر نیزه تکیه کرد اما نمی توان روی آن نشست.»


۱۵ نظر:

  1. aliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii bod!

    پاسخحذف
  2. درود
    خب این که یک شعار مورد نقد و بررسی قرار گیرد نباید حساسیت زا باشد. شاید برخی استدلال کنند این شعار 32 سال پیش دستاویزی شد برای قدرت گرفتن مذهبی های تندرو از همین رو تکرار این شعار با در نظر گرفتن پیامدهای سی و دوساله ای که برای ملت ایران داشت(توجه کنید نه اصل این جمله یا کلمه بلکه دیدگاهی که پشت سر شعار پنهان شده بود) باعث گردیده خیلی از روشنفکرانو نخبگان با دیده تردید به این شعار بنگرند...

    پاسخحذف
  3. سلام و درود بر دوست نادیده!

    نوزادان، خردسالان و نوجوانان ایرانی هم درباره دخالت آقای هاشمی رفسنجانی در سیاست اظهار نظر می کنند؟!

    در وبلاگ بخوانید

    پاسخحذف
  4. سلام بر برادر حمزه
    امید وارم همیشه پا بر جا باشی،دلتنگ دیدارت هستم...
    به وبلاگ این رفیق هم سر بزن ونظرت رو بگو استفاده کنیم...

    پاسخحذف
  5. ghalat kardi mardake khar vatanfrosh

    پاسخحذف
  6. آنانکه از زبان منطق درمانند، دم اهانت بجنبانند ! ....قلمت همواره در قیام باد.

    پاسخحذف
  7. "تغیر داده یا امحا می کنند." خب اولاً ک "تغيير" با دو تا "ی" است. دوماً "امحا" چيه جوان؟ مثل اين پيرمردهای عهد بوق می نويسی چرا؟! بنويس "پاک می کنند" يا "از ميان می برند". "امحا را اگر هم امروزه بکار می برند در "امحا دسته جمعی" است که تازه آن هم می شود "کشتار دسته جمعی"؛ همين کاری که چيزی نمانده بود که "سپاه محمد رسول الله" بزند و نيمی از مردم تهران را تار و مار کند و به خيال خودشان از صفحه روزگار پاک کنند. اما خبر ندارند که اگر حق و حقيقت از بين بردنی بود کسانی مانند هيتلر و استالين و ... می توانستند با کشتار مردم، حق طلبی را از ميان بردارند.

    پاسخحذف
  8. از مشاوره جوان مير حسين بعيد نيست كه در نوشته هاش غلط املايي باشه. بجاي اين همه ادعاي گزاف كمي املا كار كن

    پاسخحذف
  9. کجائید آقای حمزه
    ما به خواندن نوشته های شما عادت کردیم

    پاسخحذف
  10. الله اکبر را که مدتهاست از یاد برده اند.از آنگاه که انسانی را قبای خدایی پوشانندند...
    باری هراس من زیستن در سرزمینیست
    که مزد گورکن
    از آرزادی آدمیان افزون باشد.....

    پاسخحذف
  11. کاملا موافقم ؛ نکته خوبی بود

    پاسخحذف
  12. http://saeedn.persianblog.ir/post/72

    پاسخحذف
  13. پحمزه جا نمینویسی دگه آقا ، ما مشتاقیم .یا حسین میرحسین

    پاسخحذف
  14. خب البته رسم شهر های پاک و مدرن اینه که پشگل و تاپاله گاو و گوسفند هایی که دزدکی ازش رد میشن رو پاک کنن ... توی داهات شما حتما عادت داری که از روی این چیزا راه بری

    پاسخحذف
  15. سلام بر رفیق بی وفا ی ما
    آقا سری به ماهم بزن ما اردتمندیم

    پاسخحذف