جستجوی این وبلاگ

۱۳۸۹ شهریور ۲۰, شنبه

یادداشت های روزانه/”آش امام حسین”

توی اشکذر آشی داریم که بهش می گیم “آش امام حسین”. چیزی شبیه همین حلیم شما. اما بجای برنج، گندم می ریزیم و به مراتب هم با گوشت بیشتر. شیرین هم نمی خوریم؛ اتفاقا خوش نمک و البته تیز می خوریمش. “آش امام حسین” را معمولا توی برنامه های مذهبی به عنوان غذای نذری می پزند؛ شاید هم به خاطر همین اسمش، “آش امام حسین” است.  توی خیلی از جشنها مثل نیمه شعبان یا بعضی مهمانی ها مثلا برای مهمانی افطاری هم “آش امام حسین” پخته می شود. کلا رمضان و محرم بیشتر از هر زمان دیگری “آش امام حسین” می خوریم. خلاصه این که هر گردهم آیی که ریشه در سنت های اجتماعی داشته باشد "آش" هم هست. "آش" اهمیتی خاصی دارد که نمی دانم چطور توضیح بدهم.

ببینید این مناسبت هایی که گفتم در اشکذر ما فقط جزء شعاعر مذهبی نیستند بلکه بخشی از سنت اجتماعی ما هم هست. آنهم آیین های اجتماعی جمعی؛ با دیگران در یک وضعیت خاصی دور هم آش می خوریم. مثلا افطار های ماه رمضان که رفتن به مسجد محل نه فقط یک ادای تکلیف مذهبی که بخشی از آیین اجتماعی ما در رمضان است. اصلا رمضان که می گویید من یاد مسجد مهدیه می افتم که در کنار کسانی که می شناختم نماز می خواندیم و گاهی از افطارها هم که معمولا شب های ویژه رمضان است با هم "آش" می خوردیم. همین روز عید فطر؛ اصلا من تا مدتها فکر می کردم “آش امام حسین” جزیی از آیین های نماز عید فطر است. فکر کن تو یک ماه روزه بوده ای. روز عید فطر همه به هم تبریک می گویید و بعد از نماز "با هم" “آش امام حسین” می خورید. شام غریبان هم همین جوری است. شما بعد از یک دهه عزاداری یا شرکت در برنامه و آیین های جمعی این دهه، با هم “آش امام حسین” می خورید. البته توی محرم خیلی می شود “آش امام حسین” گیر آورد. اصلا توی اشکذر ما وقتی "آش" را به تنهایی به کار می برند منظور شان همین “آش امام حسین” است. آخ آشی که بعد از شام غریبان مسجد حاج غلام هم می دهند که اصلا شرح دادنی نیست.

باز هم فکر می کنم نتوانستم خوب توضیح بدهم. ببینید وقتی اشکذری ها به چیزی اعتراض جدی دارند یکی از کارهایی که می کنند برنامه ای برگزار می کنند برای اعلام اعتراضشان “آش امام حسین” هم می پزند. آهان یک مورد ملموس تر یادم آمد. وقتی سال 76 خاتمی رای آورد و این اتفاق برای مردم خیلی مهم بود کلی دیگ “آش امام حسین” بار گذاشتند.

خود پختن “آش امام حسین” هم یک کار دست جمعی یک روزه است، مثل خوردنش. من تا حالا نشنیدم که کسی “آش امام حسین” را تنهایی یا حتی برای خوردن یک وعده غذایی در خانه اش بپزد.

من به طور عجیبی “آش امام حسین” را دوست دارم. همان طور که پدرم، فامیل و دوستان، دوست دارند. تا حالا نشنیده ام، اشکذری ای که “آش امام حسین” را دوست نداشته باشد. اصلا یک جوری هست این “آش امام حسین” که دوست داشتن یا دوست نداشتن برایش معنا ندارد. همه “آش امام حسین” را دوست دارند البته الان که فکر می کنم “آش امام حسین” فقط خوشمزگی اش از طعم مواد تشکیل دهنده اش نیست بلکه “آش امام حسین” طعم همه دوستان را می دهد. آش اما حسین طعم همه حس آیین های جمعی مان را می دهد؛ “آش امام حسین” طعم احساس شادکامی حتی شادکامی بعد از عزاداریمان را می دهد. “آش امام حسین” طعم اشکذر مان را می دهد.

۱۱ نظر:

  1. اوه چقدر درباره آش امام حسین توضیح دادید...و چقدر در مورد اشکذر....تاکید بیش از حد شما این احساس را در من به وجود آورد که نکند تمام متن یکجورهایی طنز بود!!

    پاسخحذف
  2. سلام
    صحبت از رمضان و عید فطر و آش امام حسین کردی،امسال نماز عید فطر و در مسجد جامع برگزار کردن، خبری از آش نبود تنها پذیرایی کیک و شیر گرم بود . به نظر من عید فطر بر خلاف دو رکن اساسی، سه رکن اساسی دارد یک: نماز َآن دو: خطبه نماز و سه آش امام حسین آن.
    امسال بر خلاف سال قبل که بعد از برگزاری نماز مساجد محل رکن سوم روز عید فطر را برگزرا کردند، این رکن در عید فطر امسال به شکل مطلوب برگزار نشد.دو سه مسجد بیشتر به اجرای این رکن اساسی نپرداخته بودند و آن رکن را قبل از برگزاری نماز عید به مرحله اجرا رسانده بوده و آش به وسیله قابلمه بین افراد مطلع توزیع گردیده بود. کلا امسال در طول ماه رمضان امسال شاخص افطاری دادن و علی الخصوص آش به طور محسوس کاهش یافته بود که ارتباط مستقیمی با قیمت گوشت داشت.
    به هر حال، در صورت اجرا نشدن رکن سوم عید رمضان به رسمیت شناخته نمی شد، تمام تلاش خود را برای دستیابی به آن و اجرا نمودن آن انجام داده و بالاخره ساعت 12 روز جمعه تنوانستم با دستیابی به یک کاسه ماست خوری آش این رکن را اجرایی سازم...

    پاسخحذف
  3. ما یاد گرفتیم که شما فقط آش می‌خورید. شما هم بی زحمت یاد بگیرید که ما هم همون گندم می‌ریزیم تو حلیم نه برنج!

    پاسخحذف
  4. احتمالا منظورتون این بوده که تو آش به جای گندم برنج میریزین.درسته؟

    پاسخحذف
  5. Fralnky I think that's absolutely good stuff.

    پاسخحذف
  6. Gosh, I wish I would have had that information eariler!

    پاسخحذف
  7. Umm, are you rellay just giving this info out for nothing?

    پاسخحذف
  8. You have shed a ray of siunshne into the forum. Thanks!

    پاسخحذف
  9. Now I know who the bianry one is, I'll keep looking for your posts.

    پاسخحذف
  10. Thanks for the isnihgt. It brings light into the dark!

    پاسخحذف
  11. I'm not esialy impressed but you've done it with that posting.

    پاسخحذف