جستجوی این وبلاگ

۱۳۸۹ شهریور ۱۵, دوشنبه

یادداشت های روزانه/ از افطار تا سحر

ظاهرا ساعت فیزیولوژیک بدن انسان 25 ساعت است. در حالی که ساعت شبانه روز24 ساعت. اینست که که اگر محکم مرز بانی نکنی برنامه های که بر اساس ساعت بدن تنظیم می شود هر روز یک ساعت پیش روی می کند. به طور نمونه ساعت خواب. ظاهر وقتی صبح کلاس نداشته باشی یا مجبور نباشی صبح زود کارت بزنی به مرور هر شب دیرتر می خوابی.

حالا این راه هم در نظر بگیرید که شب ها آرامش بیشتری دارد و برای کسانی که احتیاج به تمرکز روی کار یا فعالیتشان دارند، ممکن است اتفاقا شب آرام را به روز پر از هیاهو ترجیح بدهند. از آن طرف بخشی از رفقا هم که شب زنده دارند. وقتی نگاه می کنی می بینمی با خیلی از رفقا که کار داری ساعت فعالشان نصفه شب است. ممکن است اینها تو را بیشتر هل بدهند. رمضان که دیگر هیچی! چسباندن افطار به سحری و موکول کردن خواب به بعد از سحر از آن کاتالیزور هاست. خب که چی؟ چه اشکال دارد وقتی شب ها راحت و آرام تر کار می کنی و شرایط تو ضروتی ایجاد نمی کند، تن به یک عادت اجتماعی بدهی؟ اگر به روشناییی و این حرفهاست که ظاهر دیگر بشر با تکنولوژی لامپ، بر طبیعت غلبه کرده است و هر موقع اراده کند می تواند خانه اش را همچون روز روشن کند. من خودم در چند سال گذشته که شلوغی محله مان نمی گذاشت در خانه مطالعه کنم مدتی قبل از امتحانات کاملا برنامه خوابم را به قول مهندسایπ  رادیان اختلاف فاز می دادم. یعنی ساعت فعالم را به زمانی منتقل می کردم که شهر در خواب بود. اما اتفاقا نکته همین جا است.

جدا از اینکه رفقای پزشکمان می گویند که همین ساعت بدن هم یک سری ویژگی هایی دارد؛ اینطور نیست که هر ساعتی خواستی بخوابی و با عادت دادن خودت کارایی ات را حفط کنی و روشنایی خورشید در تنظیم نظم بدن اهمیت فراوانی دارد؛ اما نکته این است که شب بیداری باعث می شود که زندگی شهری را هم از دست بدهی با بدی هایش و البته با همه ی خوبی هایش.

البته من چون از فردا دوباره باید برم سراغ درس و مشق و مدرسه خود به خود این طرحی که رمضان با خودش آورد، منظورم همان طرح افطار تا سحر خود به خود کان لم یکن است. این روضه را برای شما خواندم که سرخیز باشید و کامروا.

۳ نظر:

  1. هر از گاهی به وبلاگت سر می زنم و از گذاشتن کامنت خودداری می کنم، دلیلش را ... نمی دانم؟!!!؟
    اشاره داشتی که با تکنولوژی لامپ یم توان شب را به روز تبدیل کرد و از سکوتش به منظورتمرکز افکار استفاده نمود. این نکته قابل ذکر است که پس از اجرای هدف مند نمودن یارانه ها دیگر نمی توان و شاید کمتر می توان با این تکنولوژی شب را به روز تبدیل کرد هرچند اجرایی شدن ان روز مردم شاید!! به شب تبدیل شود.
    حالاکه بیشتر فکر می کنم در می یابم که این طرحم آنقدر که می گویند بد نیست زیرا با اجرایی شدن آن دیگر هیاهوی روز کم می شود و امثالهم می تواند بر افکار خود متمرکز شوند ... شاید

    پاسخحذف
  2. Good to find an expert who knows what he's takling about!

    پاسخحذف
  3. You've really captured all the essentials in this sucbjet area, haven't you?

    پاسخحذف