جستجوی این وبلاگ

۱۳۸۹ شهریور ۱۳, شنبه

به کلام خدا هم رحم نمی کنند

بریده ای از حرف یا نقل قولی را از پس زمینه اش جدا می کنند و چنان بازنمایی می کنند که گاه 180 درجه با نیت گوینده اش فرق می کند.  مدتی است که نوع تحریفات روزنامه کیهان توجهم را جلب کرده است. خب دوباره خودشان به خودشان استناد می کنند و آنقدر تکرار می کنند که خود ما هم کم کم باورمان می شود که چنین حرفی زده ایم و حداکثر سعی می کنیم جوری آنرا توضیح دهیم. غافل از آنکه اساسا این موضع برساخته آقایان است.

دیروز در بین جمعی از دوستان در باره تفسیرهایی که موجب تحریف قرآن می شود بحث بود. ارایه کننده بحث به آیه ای جالب اشاره کرد. آیه ی  59 سوره نسا را حتما شنیده اید. «يا أَيهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِمِنْكُمْ». معنی این آیه این است که «ای مومنین از خداوند و پیامبر و متصدیان امور اطاعت کنید». بگذریم از اینکه اساسا "اولی الامر" که جمع است را ترجه نشد، جوری می آورند که "مفرد" به نظر می رسد. کسانی که به این آیه آشنا باشند حتما متوجه هستند که حضرات برای چه به این آیه استناد می کنند.

اما ظاهر این دوستان به کلام خدا هم رحم نکرده اند. این بریده از از آیه 59 است که ادامه آن این است «إِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ » به عبارتی این آیه بعد از توصیه به اطاعت از امر متصدیان امور اضافه می کند اگر در امری "اختلاف نظر" پیدا کردید. «آنرا به خداوند و پیامبر عرضه بدارید». برایم عجیب است که آقایان همیشه در نقل قول از کلام خدا ادامه این آیه را سانسور و آنرا به صورت ناقص نقل کرده اند. بازهم این آیه ادامه دارد «إِن كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا». یعنی «اگر به خداوند و روز واپسین ایمان دارید ...» که من مدتهاست دارم به این نتیجه می رسم حضرات اصلا به چنین چیزهایی اعتقادی ندارند.

۱۷ نظر:

  1. آقای صفایی فراهانی توصیشون بخصوص به جوانان این بود که الان که فعالیت سیاسی عریان هزینه خیلی بالا داره، یک راه فعالیت این هست که مطالعات دینی تون رو بالا ببرین و مطالعه و تحقیق کنین و از این طریق آگاهی مردم رو هم افزایش بدین و خرافات رایج و تفسیر های غلط رو کاهش بدین و مانع رشد بیشتر دین گریزی بشین. حداقل این هست که این سلاح رو از دست رقیب به این شیوه می شه گرفت.
    البته این هم دو بخش داره یک بخش کسانی که برداشت غلط دارند و قابل هدایتند (مثل ما!) یک بخش کسانی که برداشت غلط می سازند!
    بخش دوم که همین کیهانی ها جزوشون هستند هم فقط می شه سلاخ رو از دستشون گرفت که این هم کار بسیار بزرگی هست.

    پاسخحذف
  2. آقا تا فیلتر نشدیم سرکی به ما بزنید
    سبز سبزم
    ادبی سیاسیه
    www.susu0731.blogfa.com

    پاسخحذف
  3. جناب آقای غالبی
    با سلام؛
    دوست عزیزمان رضا رزاقی امروز راهی زندان اوین شد.
    اگر امکانی دارید اطلاع رسانی کنید.
    در پناه حق.

    پاسخحذف
  4. سلام جناب غالبي،
    اولي الامر در آيه شريفه تنها به امامان معصوم باز مي‌گردد و بنا بر روايتي از امام زمان (ع) ما موظف به راهنمايي طلبيدن از روات حديث امامان معصوم در زمان غيبت هستيم و در اين ميان هيچ عالم ديني بر عالم ديگر برتري ندارد و در ضمن كسي نايب خاص امام زمان نيستند لذا تبعيت از ولي فقيه اگر در چارچوب عدل و انصاف عمل كند و نيز مورد انتقاد ساير مراجع ديني نباشد مجاز است در غير اين صورت تبعيت از ولي فقيه و تبعيت از هر عالم ديني ديگر مصداق اين حديث از ناحيه امام زمان(ع) نيست.

    پاسخحذف
  5. سلام. خیلی وقته به یادتم . هر جا هستی خوش باشی. هر روز به این صفحه سری می زنم و از اینکه می بینم خوبی خوشحالم. حال ما بد نیست غم کم می خوریم. کم که نه غم کم کم می خوریم.

    پاسخحذف
  6. سلام آقاحمزه مخلصیم .سایت کلمه ونوروزرابدون فیلتردروبلاگت قراربده من بتونم ببینم.علیزاده

    پاسخحذف
  7. سلام.
    باز هم هست: آیه «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی» بخش پایانی آیه بزرگی است در مورد بعضی احکام مثل حرمت گوشت خوک و... .
    آیه «و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین» با تصریح در مورد بنی اسرائیل است.
    امیدوارم متهم به سنی گری نشم؛ ما مثل همه متدینین جهان، دین پدرانمون رو بهترین میدونیم. اصول دین هم تقلیدی نیست، ولی در همان بچگی با "تحقیق" هر 5 اصل رو درست تشخیص دادیم!

    پاسخحذف
  8. در این آیه "الرسول" مفرد است. پس فقط از خاتم انبیا یاد شده. اگر اختلافی هم باشد باید به خاتم انبیا رجوع شود. پس شاید منظور از اولی الامر متصدیان امور در زمان پیامبر است، زمانی که اگر با آن ها کسی اختلافی پیدا می کرد می توانست مستقیم نزد پیامبر اسلام برود.
    من دارم تحریف می کنم یا تفسیر؟

    پاسخحذف
  9. با سلام
    علت اينکه شما فيلتر نيستي و اکثر لينک‌هاي پيوندهاتون فيلتره چيه؟؟!!!!؟؟؟
    اينکه شما و ابطحي و .... دارن به راحتي مطلب مي نويسن و ديگران نمي‌تونن چرا؟!!!!؟؟؟
    وجه شبه شما و ابطحي با ديگران چيه!!!!!؟؟

    جامعه ما هميشه مظهر العجايب بوده!

    پاسخحذف
  10. سلام
    واقعا همينطوره كه شما ميگيد. اين كيهان نشينان حتي عكسا رو هم جا به جا ميكنن. چند وقته پيش اومدن تجمع هواداران يكي از فعالان سياسي رو به عنوان تظاهرات عليه آمريكا جا زدن.
    ازاين كاراي شرم آور و البته خيلي آماتوري زياد دارن.
    در رابطه با همين موضوع مطلبي نوشتم و البته با اجازتون اين مطلب شما رو هم لينك دادم.
    سپاس

    پاسخحذف
  11. @MirSaeed

    برادر مثال‌هاتون اشتباهه و به چیزی که آقای غالبی گفتند ربط نداره. تفسیر آیه‌های قرآن هم در سنت شیعی و هم در سنت سنی براساس context انجام می‌شه و نه در خلأ، یعنی برای تفسیر آیه‌ی قرآن فقط از قرآن استفاده نمی‌شه (البته کسانی مثل علامه طباطبایی این روش را در المیزان به کار گرفته‌اند که جا دارد بروید توضیحشان را درباره‌ی این آیات ببینید). این context تشکیل شده از حجم عظیمی از نقل‌های تاریخی و روایات و شأن‌نزول‌ها. وگرنه علما اون قسمت‌هایی از اون آیه‌ها رو که گفتید دیده‌ند و همین‌جوری شکمی تفاسیر رو از خودشون در نیاورده‌ند. اگر در کتاب‌های معتبر شیعی (و گاهی هم حتی سنی) مثل کافی و وسائل الشیعة سرچ کنید، شأن نزول یا تفسیر این آیات به نقل از راویان تاریخی یا اهل بیت (ع) هست. اگر شک دارید می‌تونید به یک متخصص مورد اعتمادتان در علوم حوزوی یا قرآن و حدیث رجوع کنید تا برایتان جزئیات یا سندیت تفسیر این آیات را توضیح دهد یا شما را به منابع ارجاع دهد.

    چیزی که آقای غالبی می‌گه اینه که حتی علما هم (منظور اکثریتشون هست) تا قبل از این، این تفسیری را که آقایان از این آیه ارائه می‌دهند نکرده‌اند و وقتی قرینه‌ای (بین نقل‌های تاریخی و روایات) نباشد و آیه‌ای را تفسیر کنیم، می‌شود تفسیر به رأی که تحریف معنوی قرآن به شمار می‌رود.

    پاسخحذف
  12. You've really catprued all the essentials in this subject area, haven't you?

    پاسخحذف
  13. Felt so hopeless looking for asnwres to my questions...until now.

    پاسخحذف
  14. Superb information here, ol'e chap; keep burning the mdiinght oil.

    پاسخحذف
  15. Well macdaaima nuts, how about that.

    پاسخحذف